HUR viktigt är det egentligen med mål&förebilder?

Något jag tänkte ta upp i det här inlägget är om förebilder och mål. Hur viktigt är det egentligen att ha en förebild? Att ha någon man ser upp till och tycker är sten cool. Någon som man tycker har bra tankar om vad som är rätt och fel, någon som man tycker har cool stil, något som man helt enkelt tycker om. Eller hur viktigt är det att ha uppsatta mål? Att sätta upp ett mål som man sedan klarar på kort sikt, eller på längre sikt, att få känna lyckan av att just jag klarade det. Hur viktigt är det egentligen med detta? Folk tycker så himla olika.
 
I hästvärlden och även i vanliga livet tycker jag själv att det är väldigt viktigt att ha förebilder och mål. Jag tycker att saker och ting blir roligare om man har mål, det är enligt mig viktigt att både ha lång- och kortsiktiga mål. De kortsiktiga målen kan vara t.ex. att man ska bli godkänd på nästa matteprov, plugga som satan men det kan också vara att man om en månad ska klara av att göra riktigt snygga skänkelvikningar med sin häst. Kortsiktiga mål ska enligt mig vara såna som man själv på något sätt vet att man kommer att klara av, man har något att sträva efter, något att se fram emot i slut ändan.
 
Sen det här med långsiktiga mål kan ju vara att man tillexempel ska höja alla sina betyg minst ett snäpp fram tills betygen sätts innan sommarlovet, att man i slutet av detta år ska kunna springa 1 mil eller att man ska kunna hoppa en hel bana felfritt med hästen. Såna här mål är bra att sätta upp enligt mig för att ha något man hela tiden strävar efter, man har det bak i huvudet hela tiden. När man sedan klarar det efter allt slit man hållt på med under en längre period så kommer man känna sig så jäkla grym och höja sin egna självkänsla. GRYMT JU!
 
Förebilder är viktigt för mig, har varit viktigt och kommer faktiskt alltid vara viktigt för mig. Det är viktigt att ha olika förebilder under hela sitt liv tycker jag. När man var liten kanske det var mamma eller pappa, nu kanske det är någon kändis, någon som är bra på just din sport eller någon som du tycker bara har grymma åsikter. Någon som kanske klär sig snyggt eller har grymma låtar? Man ska ha någon som får en att må bättre, någon man känner att den där personen är bra. Även om det kanske är en kändis som man aldrig träffat kan det hjälpa av att bara lyssna på en låt av den. Sen om det är ens mamma så finns hon ju alltid där, för de flesta..
 
Så slutsatsen med detta är att JAG tycker att det är super viktigt med mål och förebilder, just för att du ska få inspiration och motivation, att du ska tycka saker och ting är roligare. Sen kanske inte detta funkar för alla men mig har det hjälpt super mycket både i bra och svåra tider. Så ta en funderare och sätt dig och skriv upp mål NU, kram på er!
En stor förebild för mig är Jennifer Lawrence, hon verkar så självsäker, hon är grymt snygg och äger på det hon gör. Det är en sån slags människa jag strävar efter att bli någon dag. Grym är hon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback